Om mine forældre
og nogle af de mange uoverskuelige situationer de havnede i
Det kræver et godt helbred at blive syg!
D. 7. januar 2017 blev min far ramt af en sprunget hovedkranspulsåre. Han overlevede - men tiden herefter var naturligvis hård. 5 uger på intensiv, 3 uger på karkirurgisk, 9 uger på genoptræningscenter - en lang periode med hjemmepleje og hjemmehjælp - OG desværre med mange dårlige oplevelser!

- Forskellige udmeldinger fra sygeplejesker - manglede samlet og klar besked
- Mærkbar travlhed hos personalet - svært at få information og svar
- Min far "blev tabt" under gangtræning på sygehuset
- Sygehuspersonale nævner planer om plejehjem, en mellemstation inden min far skal hjem. Stresser dem begge enormt. Ændres dog til genoptræningscenter
- Forfærdelig udskrivning fra sygehuset - læger havde ikke tid og glemte væsentlige ting. Lang ventetid, min far havde ondt og min mor var ked af det. Flextrafik kom først før tiden og siden for sent
- Egen læge fik ikke den nødvendige journal information fra sygehus, så han ku fortsætte behandling på rette grundlag
- Tøjforbytning på træningscenter. Kateterproblemer og deraf mangel på rene bukser
- Ofte problemer med kateter. Nogle problemer med stomiskift, hvor posen faldt af. Igen mangel på rent tøj
- Planer om udskrivning igangsættes af en plejer, uden officiel meddelelse fra ansvarlige
- Dårlig og forhastet udskrivning fra genoptræningscenter - hverken min far eller mor blev forberedt
- Tydelig uvidenhed om sygeforløb og aftaler blandt ansvarlige og plejere
- Fejl i transportbestilling ved udskrivning fra genoptræningscenter
- Ingen information til min mor ifm hjælpen i hjemmet - kun en mappe med 1 (ét) stykke papir
- Ingen visitation ved besøg i hjemmet - min far kunne f.eks. ikke gå udenfor, før der var støttegreb ved dørene. Vi sørgede selv for, at grebene blev sat op
- Opkald til min mor om ting og sager hun ikke anede noget om og ikke kunne svare på
- Ingen information om forskel på hjemmehjælpere og hjemmeplejere - hvem der skal gøre hvad
- Ingen information om rutiner med hjemmehjælp og hjemmepleje. Meget dårlig planlægning af besøg. Mange forskellige plejere, hvor flere ville ha det på "deres" måde
- Ingen information om besluttet rutine ifm skift af kateter- og stomipose
- Nogle hjemmehjælpere/-plejere dukkede op og vidste ikke, hvad de skulle lave
- Hjemmehjælp/pleje udtaler til min mor, at "du kan vel selv gøre de ting, vi gør"
- Kateteropsætning som hverken plejer, natsygeplejerske eller vagtlæge kunne klare. Min far lå i sin egen urin og min mor brugte hele natten på ventetid. Til Vejle med ambulance kl. 05 om morgenen
- Tider for stomiskift passede ikke til behovet. Nødkald har ventetid, og min far oplevede at sidde med sprunget stomipose. Uværdigt, stressende og et stort rengøringsarbejde
Jeg greb ind i samtlige situationer - for at hjælpe mine forældre igennem det og for at sikre, de ikke blev udsat for det samme igen. Det burde dertil være en vigtig læring for alle involverede personer, lige fra sygeplejerske og plejere/hjælpere til senior- og sundhedsledelse i kommunen.......

Jeg er stolt og taknemmelig - mine forældre klarede sig igennem det!
"Kære mor og far - TAK fordi i vil medvirke på min hjemmeside!"